Etica in publicitate – viziunea profesionistilor

Un studiu realizat in randul reprezentantilor agentiilor de publicitate din Romania arata ca:

– Nivelul eticii este mediu (3.3 din 7 puncte reprezentând foarte ridicat), mai scazut decat originalitatea / creativitatea (3.8) sau relevanta pentru public (4.2)

– In contextul dezvoltarii unei campanii publicitare, cel mai important este impactul mesajului transmis (6.3 puncte din 7), cresterea vanzarilor (6.2), creativitatea/memorabilitatea (6), respectarea legislatiei in vigoare (5.7) si respectarea normelor etice (5.1)

– Publicitatea contine stereotipuri intr-o masura destul de mare (5.5 puncte din 7 – in foarte mare masura) si manipuleaza publicul intr-o oarecare masura (4.7). Numai in mica masura publicitatea promoveaza discriminarea (2.7), ofenseaza femeile (3.3) sau persoanele in varsta (3.2)

– Evaluarea promisiunilor incluse in reclame si a modului de prezentare a caracteristicilor produselor este neutra. Respodentii considera ca testimonialele si demonstratiile tind sa fie falsificate, dar intr-o mica masura.

– 66% dintre respodenti nu cunosc codurile etice din domeniul publicitatii

– Respodentii considera ca ei respecta deontologia profesionala intr-o masura mai mare decat compania lor, care este mai etica decat industria in general. Nivelul general nu este considerat foarte ridicat, dar nici ingrijorator (3.9 puncte din 7 – publicitatea este in foarte mare masura in conformitate cu deontologia profesionala)

– Agentiile sunt active in asociatii profesionale intr-o masura mult mai mare decat profesionistii considerati individual. Membrii IAA tind sa fie mai critici comparativ cu alti respodenti

– cele mai relevante asociatii profesionale sunt considerate IAA si BRAT. Scorurile obtinute sunt aproximativ egale (3 pct.  din 4 – extrem de relevanta, 1 – deloc)

– Respodentii sunt in dezacord in mica masura cu faptul ca publicitatea romaneasca copiaza campanii din strainatate si cu faptul ca imaginea persoanelor in varsta promovata de publicitatea romaneasca este una negativa

– Respodentii sunt de acord intr-o oarecare masura cu faptul ca legislatia in domeniu nu este suficient dezvoltata.

– opinia cu privire la CNA este destul de ambigua. Pe de o parte respodentii considera, in mica masura, ca CNA este un organism care ingradeste libertatea de exprimare a publicitarului. Pe de alta parte, se considera intr-o masura mai mare ca CNA este un organism necesar pentru a asigura respectarea legislatiei

– profesionistii din publicitate care au raspuns la acest studiu cred ca publicul larg este sensibil in foarte mica masura la valentele etice ale publicitatii.

In general opiniile exprimate de reprezentantii agentiilor de turism care au ales sa rapsunda la acest chestionar sunt destul de omogene. Se pot sesiza numai mici diferentieri in cazul celor care au in coordonare o echipa sau membrii IAA.

Mentionam ca la acest chestionar au raspuns numai cei care au dorit, nefiind implementat nici un proces de selectare a respodentilor sau de asigurare a reprezentativitatii. Rezultatele studiului sugereaza totusi atitudinea profesionistilor cu privire la aspectele investigate, chiar daca nu surprinde cu acuratete opiniile intregului mediu profesional.

Studiul a fost realizat de Alexandra Zbuchea, Florina Pinzaru si Cristina Galalae, cu sustinerea lui Victor Dobre si Victor Stroe. Perioada de implementare a chestionarului online a fost mai-iulie 2010.

Anunțuri

~ de Alexandra pe August 24, 2010.

Un răspuns to “Etica in publicitate – viziunea profesionistilor”

  1. O reclama buna, dupa parerea mea, ar trebui sa fie usor de recunoscut, cu un stil si mesaj unic, sa prezinte acele produse si servicii considerate de clienti ca fiind interesante si sa transforme calitatile produsului in avantaje pentru client. Mesajul dintr-o reclama ar trebui sa fie simplu, usor de inteles, scurt, clar si direct, sa fie sincer si credibil, sa respecte bunele moravuri. Intrebarea mea este: Reusesc reclamele romanesti sa faca asta?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: