consumatorul roman traieste pe picior mare

Desigur nu este vorba de faptul ca romanii au numarul la pantofi mai mare decat al altor popoare. Dimpotriva… Aceasta ramanere in urma este din plin compensata de preturile pe care le platim – mai mari decat in alte state europene (in ciuda faptului ca in acele state veniturile sunt mai mari).

Principalul factor care stimuleaza existenta preturilor mai mari este, cred eu, chiar consumatorul roman. Romanii prefera sa cumpere produsele scumpe, nu pe cele ieftine. De ce? Se pot da multe explicatii si nu o sa ma aventurez sa aleg din multele ipoteze, fara sa am la dispozitie un studiu cat de cat relevant pe aceasta tema. Ma uit insa in jur si vad ca magazinele/restaurantele/barurile scumpe au mai multi clienti decat cele mai ieftine, desi in unele cazuri oferta lor nu este mai buna din punct de vedere al calitatii sau al designului. Am aflat recent ca Chicco Romania este pe locul 5 printre cele 120 de filiale din intreaga lume a acestei firme. Chiar si biberoanele si hainutele pentru copii, care nu apuca sa se uzeze foarte tare pentru ca oricum se arunca dupa cateva luni pentru ca copilul a crecut, trebuie sa fie din cele scumpe?!

Cred ca nu trebuie sa dam vina pe vanzatori pentru preturile mari. Ei ajusteaza oferta in functie de disponibilitatea cererii. In cele mai multe cazuri un anumit produs costa mai mult in Romania pentru ca romanii sunt dispusi sa plateasca mai mult. In aceste conditii, de ce ar renunta vanzatorii la o parte din venituri numai ca sa vanda mai ieftin. In plus, ma intreb daca cel putin in unele cazuri, romanii nu ar considera ca preturile au scazut pentru ca firma nu mai are produse la fel de bune, sau nu mai este trendy, sau cine stie ce alte suspiciuni ar avea si ar renunta sa mai cumpere de la acea firma.

Este adevarat ca in ultimii doi ani preturile la magazinele de „firma” au mai scazut, sau cel putin nu au mai crescut si atunci sunt mai decente. Totusi, in continuare, Bucurestiul este un oras scump pentru ca noi, clientii, permitem acest lucru.

Spre sfarsitul anului 2005, Business Magazin facea o analiza a preturilor din Romania. Unele lucruri nu mai sunt valabile, speram ca altele sa se schimbe curand. Foarte optimista insa nu sunt, mai ales cand aud tot felul de persoane pe strada spunand „Si mi-am luat de acolo o rochie de 300 de lei, si niste pantofi de numai 450 de lei…” Credeti ca era vorba de tinuta de gala?! Guess again!

TInand cont de comportamentul pe care par sa il manifeste romanii, cred ca vanzatorii de „firma” au dat de o mina de aur. Desigur, pentru a-si dezvolta cea mai buna strategie, ar fi bine ca ei sa investigheze totusi motivatiile si caracteristicile reale ale clientilor lor, sa nu se bazeze pe observatii facute ad-hoc.

Anunțuri

~ de Alexandra pe Septembrie 3, 2008.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: