personal si marketing

Una din ramurile marketingului se numeste marketing intern. Acesta priveste angajatii ca fiind un fel special de clienti. Adica organizatia se afla in procese de schimb reciproc avantajoase cu personalul si trebuie sa fie interesata de construirea si dezvoltarea unor relatii bune cu acesta, doreste sa „fidelizeze” angajatii.

De ce ar face o organizatie acest lucru? Din multe motive, recunoscute de altfel ca importante si de orice manual de management al resurselor umane. Eu ma voi limita insa numai la un singur argument – personalul determina in mod hotarator imaginea organizatiei si satisfactia clientilor sai (adica influenteaza hotarator vanzarile, deci profiturile). Cred ca nu sunt singura care am plecat de la un magazin pentru ca vanzatorii erau nesimtiti/nesimtitori, sau nu m-am mai intors niciodata la un restaurant pentru ca serviciul era foarte prost. Nu mai vorbesc de imaginea pe care o au institutiile publice datorita personalului infernal de la secretariate si birourile cu publicul… De fapt nu stiu de ce majoritatea chelnerilor si a vanzatorilor (chiar si a locurilor fitoase) se poarta atat de prost cu clientii. Zilele trecute am intrat intr-un magazin din Piata Dorobanti si vanzatoarea (o pustoica de pana in 20 de ani) nici nu mi-a raspuns cand i-am dat „Buna ziua” (sigur a auzit)… Si am multe anecdote  pe tema asta. Cred ca patronii si managerii ar trebui sa fie mult mai atenti pe cine angajeaza. Cred ca nu este atat de important ca sa angajeze persoane cu multe cursuri de calificare la activ (desigur ca depinde si de post). Recomand ca unul dintre criteriile de angajare sa fie BUNUL SIMT al candidatului.

Apropos de anecdote si de cum se porta personalul cu clientul. A trebuit sa cumpar niste consumabile pentru un proiect. Suma nu era mare – 1000 lei. Am cautat insa cea mai buna oferta. Pana la urma am ajuns la doua firmei Office 1 si Dacris. Aveau si cele mai bune preturi, dar si cele mai dragute persoane de contact. A fost chiar haios, ca domnisoara de la Dacris era atat de prietenoasa ca ajunsesem sa discutam chestiuni mai personale si imi spunea chiar ca nu ar fi o idee rea sa mergem la… scoala de soferi impreuna… In fine, personal mi s-a parut atitudinea exagerat de prietenoasa dar cred ca asa a cucerit multi clienti. Pana la urma am acceptat oferta de la Office 1. Chiar m-a surprins profesionalismul cu care am fost tratati si atentia pentru clienti. Din pacate insa nu am multe exemple pozitive pe linia asta.

 

Cine este interesat de marketing intern poate accesa carti pe google books – exemplu.

~ de Alexandra pe Iulie 7, 2008.

Lasă un răspuns

 
