cultural creatives

In urma unui studiu sociologic de amploare realizat in SUA timp de 15 ani (parca), a rezultat ca in societatea americana sunt 3 (sub)culturi majore (sic): Modernii, Traditionalii si „Cultural creatives”. Scriu despre acest subiect deoarece mi se pare ca in societatile contemporane se poate vorbi de o situatie similara – cel putin in societatea europeana, inclusiv in Romania.

Autorii studiului definesc cea de-a treia subcultura – Cultural creatives – atat in evolutie socio-istorica, cat si comparativ cu celelalte doua.

Modernii sunt evaluati la 50% din populatia SUA. Cred in: economia tehnologica, sistemul de guvernamant, valori materiale si financiare, status, ultima moda, competitie, castigatori, pluralismul alegerilor, etc. Din acest grup tind sa faca parte mai multi barbati, sunt cei care cred in ultimele descoperiri, in marile concernuri mass media, in ideologiile oficiale.

Traditionalii sunt evaluati la aproximativ 25% din populatia SUA. Valori cu care se identifica: obiceiuri ale familiei, sentimente religioase puternice, apartenenta la fmilie, biserica si comunicatate, serviciul militar, ghidajul spiritul necesar se gaseste in intregime in Biblie, dreptul de a purta arme, lipsa de interes in politica, impotriva feminismului, striainii nu sunt bineveniti etc. Pot fi militanti pentru protectia mediului si impotriva marilor corporatii. In general reprezentantii acestei subculturi sunt cu nivel de educatie si nivel al veniturilor mai mici, nu voteaza, locuiesc in zone rurale sau orase mici. Cei cu puternice sentimente religioase tind sa fie catolici, mormoni, sau protestanti – evanghelici. Lucrul cel mai neasteptat pentru mine este ca nu modernii au evoluat din traditionalisti, ci traditionalistii au „respins” directia de mers generala in sec. 19 si s-au radicalizat, s-au orientat spre trecut.

Cultural creatives sunt foarte orientati spre viitor. Valorile in care cred cu mai multa tarie decat restul populatiei sunt: protectia mediului, relatiile sunt importante, succesul nu este prioritate in viata, idealism, altruism, devoltare spirituala, simplicate, dezvoltare dusabila etc. Sunt mai putini reprezentanti care nu au implinit 25 ani. Ca venituri sunt peste media SUA. Pot fi de orice religie.

Cum valorile impartasite de cultural creatives tind sa devine norma, autorii sugereaza ca ei ar putea deveni cultura dominanta.

O carte interesanta, vizand tendintele din societatea actuala, este citata de autori in partea predictiva – Natural Capitalis. Lectura placuta 🙂

Anunțuri

~ de Alexandra pe Iunie 30, 2008.

Un răspuns to “cultural creatives”

  1. comentarii interesante alei Dianei pe margimea unui articol din Cotidianul> subiect: generatia X
    http://dianacismaru.wordpress.com/2008/07/17/generatia-x/

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: